Kerstconcert Delft

16 december 2023

Het begint al een traditie te worden! De Koninklijke Harmoniekapel Delft en de Nieuwe Kerk Delft organiseren op zaterdag 16 december opnieuw een sfeervol kerstconcert voor jong en oud.

De drie orkesten van de vereniging, De Kapel, de Kleine Harmonie en Jong KHD, treden dit jaar samen op met Pauline Oostenrijk, voorheen de solo hoboïste van het Residentie Orkest Den Haag. In de statige Nieuwe Kerk spelen de muzikanten feestelijke melodieën en swingende kersthits. Daarnaast staat ook een kerstsamenzang met traditionele kerstliedjes op het programma met een hoofdrol voor het publiek onder begeleiding van de bekende Delftse organist Christo Lelie.

Om de kerstsfeer na afloop van het concert nog even vast te houden is er warme chocomel en Glühwein voor iedereen! We kijken nu al uit naar een sprankelend en sfeervol kerstconcert voor jong en oud samen met jou!

• Datum: Zaterdag 16 december
  • Tijd: 19.00 -21.00 uur
  • Locatie: Nieuwe Kerk Delft
  • Tickets: € 15,- (incl. consumptie), onder 12 jaar gratis

Pauline Oostenrijk

Pauline, afkomstig uit Zuidhorn (Groningen), studeerde hobo en piano aan het Sweelinck Conservatorium Amsterdam en voltooide ook een studie Nederlandse Taal en Cultuur aan de Universiteit Utrecht. Ze was op haar achttiende Nederlands ‘Young Musician of the Year’ en won daarna verschillende prijzen, waaronder de eerste prijs in het IDRS Fernand Gillet hobo concours in Baltimore, die haar een recital in Carnegie Hall opleverde. In 1999 ontving ze de Nederlandse Muziek Prijs, de hoogste staatsonderscheiding voor klassieke muziek.

Van 1993 tot 2018 was Pauline solohoboïst van het Residentie Orkest in Den Haag. Daarnaast is ze altijd actief geweest als solist en kamermusicus en was jarenlang hoofdvakdocent hobo aan de conservatoria van Amsterdam en Den Haag. Verschillende componisten droegen werken aan haar op, waaronder Louis Andriessen (‘To Pauline O’ voor hobo solo).

Sinds 2018 doceert Pauline aan het Prins Claus Conservatorium in Groningen en wijdt zich aan jong hobotalent via de Sweelinck Hoboplus Academie in Amsterdam, Muziekschool Pijnacker en KunstKwartier Zuidhorn. Ze treedt veel op met o.a. gitarist Enno Voorhorst en het The Hague String Trio. Naast dit alles schrijft en componeert ze graag. Voor meer informatie en discografie: paulineoostenrijk.nl

Christo Lelie

Christo (1956) kreeg zijn eerste pianolessen op zijn zevende. Na het behalen van het eindexamen Gymnasium studeerde piano en orgel studeren aan het Rotterdams Conservatorium. Tot 2023 was hij veertig jaar als pianist aan de dansafdeling van Codarts Rotterdam verbonden. In Delft is hij organist van de Vierhovenkerk, cantor-organist van de Vrijzinnig Hervormden en mentor/organist van het orgel van de Waalse Kerk.

Behalve in talloze Nederlandse kerken en in Duitsland trad hij op als organist in Oekraïne. Dat land bezocht hij in1994, 1995 en 2001 voor het geven van een orgelrecital in de Philharmonie van Charkov, het houden van lezingen en als jurylid in twee internationale pianoconcoursen. Zijn orgel- en pianocomposities werden gepubliceerd door Boeijenga Music Publications te Leeuwarden.

Hij combineert het musiceren met het schrijven over muziek. Als medewerker van de muziekredactie van Trouw publiceerde hij tussen 1981 en 2021 recensies, achtergrondartikelen en interviews. Hij is sinds 1984 hoofdredacteur van het Piano Bulletin en bestuursvoorzitter / bestuursvoorzitter van de Franz Liszt Kring. In 1995 publiceerde hij zijn boek “Van Piano tot Forte”, een standaardwerk over de geschiedenis van de vroege piano. Op 22 oktober 2023 werd hem door de landelijke Protestantse Kerken het gouden draaginsigne met briljant toegekend wegens zijn verdiensten als organist gedurende vijftig jaar. christolelie.nl