Delftse Donderslag – Bij Heldere Hemel

gepubliceerd op 10 juli 2022

Wij zijn Delfts Kruit, het borrelt en bruist… Het was een Donderslag bij Heldere Hemel…

Wat een geweldig project met twee hoogtepunten!

In mei en juni 2022 vond er een mooi project plaats in de wijken Buitenhof en Voorhof. Onze wens was om een concert te geven in Delft waar iedereen aan mee kon doen en zich welkom voelde. We werkten daarom samen met Cultuurhuis Delft en Maartje en Kine. En wonnen zelfs een Popdelft award voor beste samenwerking! Het belangrijkste onderdeel van het project was de creatie van een wijklied. Begeleid door het muzikale cabaret duo Maartje & Kine schreven bewoners een wijklied over deze wijken. Tijdens een aantal workshops werd dit wijklied ingestudeerd. Het was een veelzijdig gezelschap van bewoners uit de wijken, muzikanten van de Open Studio, rappers van “015 on the Beat”, Maartje & Kine en natuurlijk muzikanten van de KHD.

Feest in en met de wijk

We organiseerden een heus wijkfestival rondom de première van het wijklied op zaterdagmiddag 18 juni. Hier werd het wijklied voor het eerst ten gehore gebracht. Er was muziek, theater en een open podium. Maar ook in iets te drinken en lekkere hapjes werd voorzien. Daarnaast was er voor de kinderen een springkussen en konden zij worden geschminkt.

Donderslag in het theater

Op zaterdag 25 juni was het tweede hoogtepunt van het project. De afsluiting met twee grootse theatershows in Theater de Veste! We waren onderdeel van het theaterfestival Bont Blauw, ter ere van het 25-jarig jubileum van Theater de Veste.
Tijdens deze shows brachten we een doorlopend programma van muziek door de Koninklijke Harmoniekapel Delft, sketches van Maartje & Kine en mooie cross-overs. Er was een muzikale verrassing door een trompet spelend Delfts Blauw bordje. En het wijklied was hét hoogtepunt van de voorstelling. Alle gastartiesten uit de wijken waren ook weer van de partij, het dak ging er af!

Delftse ontploffing

Rode draad door de voorstelling was de ontploffing in 1654 van het Secreet van Holland, zoals de geheime kruitopslag in Delft bekend stond bij ingewijden. Bij deze ontploffing kwamen honderden Delftenaren om het leven en sneuvelden de ruiten van bijna alle gebouwen in het centrum van de stad. De knal was volgens overlevering zelfs tot op Texel hoorbaar. Vanuit deze ramp krabbelde de stad weer overeind, het kwam de tegenslag te boven. Tegenslagen overwinnen werd gebruikt als inspiratie voor het refrein en rap in het wijklied.

Wat 2 jaar geleden begon met een eerste vergadering is tot een zeer succesvol eind gebracht. Vol trots kijken we terug op een geslaagd project.

Dit project werd mede mogelijk gemaakt door Cultuurhuis Delft, Stichting Delfts Peil, Gemeente Delft, Theater de Veste, Prins Bernhard Cultuurfonds, Fonds 1818 en VSB Fonds.

Song tekst Delfts Kruit

Rap

Gevochten, verloren, ging onder, moest opstaan
En doorgaan en doorgaan ik bleef overeind
Geen tweede, geen derde, we klimmen omhoog
Ik kom voor de top en we grepen die prijs

Tegenslagen als de Delftse stad
Maar ik ben back on track en we shinen weer bright
Donkere wolken met bliksem en donder
Maar weet dat de zon na de regen weer schijnt

REFREIN

Wij zijn Delfts Kruit
Het buldert en bruist
Van onze stad, zijn wij het hart
Bonzend van geluk

Wij zijn Delfts Kruit
Het buldert en bruist
Van onze stad, zijn wij het hart
Bonzend van het leven

Rap

In het leven is het vallen en opstaan
Zoveel tegenslagen maar die moet je wel doorstaan
Ik ben vaak gevallen maar toch blijf ‘k steeds doorgaan
Kom van de 5 jongen wat is wat dan
Hartslag
Die gaat nu nog sneller dan die vlam brandt

Ahh yeahhhh
Ben een gewoon jonge jongen uit de B
Ik ga het maken want ik weet dat mama prayed
Na na na na eyyy

Bridge

De stad is grandioos
Woon hier een hele poos
Flats, bomen en veel volk
Verbonden in de Buitenhof

Geen Witlof Binnenhof
Alle lof voor ..Voorhof
Van Delluft Noord tot Zuid
Want wij zijn: Delfts kruit!

REFREIN

Erelid Carel Piguillet